Landstede Groep

‘Mooie inbreng van nieuwe generatie’ door samenwerking mbo- studenten Landstede Groep en Veiligheidsregio IJsselland

06 februari 2024

Mbo-studenten van Landstede MBO en mbo Menso Alting Zwolle werkten de afgelopen maanden aan opdrachten van Veiligheidsregio IJsselland.


‘Mooie inbreng van nieuwe generatie’ door samenwerking mbo- studenten Landstede Groep en Veiligheidsregio IJsselland

Mbo-studenten van Landstede MBO en mbo Menso Alting Zwolle werkten de afgelopen maanden aan opdrachten van Veiligheidsregio IJsselland. Samen met hun docenten waren zij op het hoofdkantoor in Zwolle te gast voor het excellentieprogramma Brainboost van de Landstede Groep. Van elkaar leren en je kracht ontdekken stond daarbij centraal.

De 26 studenten van verschillende studierichtingen en uit alle vier de leerjaren werkten samen van oktober tot en met januari aan vijf opdrachten: verduurzaming van brandweerkazernes, de veiligheidsregio als werkgever of het diverser maken van de organisatie. Maar ook brandveiligheid in de samenleving en het programma Brandmeester binnen het mbo. Het werken in de praktijk op locatie bleek zowel voor de studenten alsook voor de organisatie erg waardevol. Arjan Mengerink, directeur veiligheidsregio: “Dit is een mooie inbreng van een nieuwe generatie. Ik ben trots op de samenwerking met Landstede Groep, we willen graag een lerende en open organisatie zijn en deze samenwerking helpt ons daarbij.”

Total Blackout
HRD adviseur Evelien Baas vertelt: “De studenten van mijn groep kenden elkaar niet en dat was even wennen voor ze. Toch stelden ze al snel slimme vragen en luisterden ze naar de informatie die ze kregen. Het was mooi om te merken hoe de studenten en hun docent tegen het onderwerp aankeken. Maar ook tegen ons als organisatie, want we hebben nog wat zendingswerk te doen in onze bekendheid. De ‘Total Blackout’, de eerste kennismaking met de veiligheidsregio, liet zien wat er allemaal gebeurt achter de schermen. De dynamiek was elke donderdag positief merkbaar als de studenten er waren. Collega’s kregen vragen en werden zelf ook aan het denken gezet.”

Outbox
Alle studenten presenteerden hun opdrachten op donderdag 18 januari. Projectleider Gerrit Euverman vertelt: “Een stagiair van Landstede MBO bij onze afdeling facilitair had de outbox geregeld, mede als stage-opdracht. Dat was gelijk een voorbeeld voor de studenten die het BrainBoost-programma volgen dat je bij ons stage kunt lopen. Opvallend was dat de groepen zich echt voorbereid hadden op hun presentatie. Daar waar ze een half jaar geleden nog veel op hun mobieltje keken, was dat nu wel anders. De presentaties waren nogal divers, waarbij er nog acties openstonden op inhoud. Dit jaar was er namelijk meer aandacht gegeven aan samenwerken, presenteren en het onderzoeksproces; niet op de inhoud. Vanuit de groepen kwam na de outbox dus nog een advies aan onze organisatie.”

Diversiteit
Opvallend was het groepje over diversiteit. Zij hadden niet direct gekozen hoe je allerlei vertegenwoordigers van andere bevolkingsgroepen binnen zou kunnen halen. Ze hadden zich meer gericht op aanpassingen binnen de organisatie om op die manier de organisatie beter voor te bereiden op de ontvangst van anderen. Evelien vertelt: “De opdracht de ik voor de studenten had ging over diversiteit: hoe krijgen we dat meer in onze organisatie. Denk daarbij aan geloof en gender, maar ook leeftijd en lichamelijke of psychische beperkingen. De studenten zijn onze toekomst, onze doelgroep. We willen een omgeving zijn waarin elk individu gerespecteerd, ondersteund, gehoord en gewaardeerd wordt, zodat iedereen zich welkom voelt om volledig deel te nemen. En hoe laten we zien dat we een werkgever voor hen kúnnen zijn?”

Oog voor elkaar
Studenten Anne Li en Eva zaten in die groep en kijken positief terug op het Brainboost-programma: “Het werken op locatie en bijvoorbeeld een brandweer-collega spreken gaf ons veel meer beeld bij de organisatie. Alleen het verhaal horen is niet voldoende. Diversiteit is een moeilijk onderwerp in de maatschappelijk dus ook binnen de veiligheidsregio. Welke eerste stappen zet je?” Docent Tom Schurink vult aan: “De studenten brachten de vraag meteen terug naar iets kleins, zoals eten en vrije dagen. Dat was even wennen voor de opdrachtgever, maar uiteindelijk waren ze positief verrast.” Eva vult aan: “Vaak blijf je bij wat je al kent, waarmee je bent opgegroeid. Het begint volgens ons bij de leidinggevenden om mensen aan elkaar te verbinden en oog te hebben voor rituelen van anderen.”

Hybride onderwijs
Beide studenten vonden het werken op locatie echt motiverend, onder andere vanwege het directe contact met medewerkers. “Hoewel mijn studie niet aansluit, zou ik het mensen wel aanraden om bij Veiligheidsregio IJsselland te gaan werken. Het is er goed georganiseerd en je doet echt iets voor de samenleving.” Docent Tom besluit: Het hybride onderwijs was heel leerzaam op verschillende lagen. We voelden ons welkom en afspraken werden nagekomen. Daarnaast lopen we tegen dezelfde thema’s aan, bijvoorbeeld in het bereiken van de jongere generatie. De ‘Total Blackout’ maakte me wakker welke rol ik daarin heb. Ik kijk uit naar een volgende samenwerking met Veiligheidsregio IJsselland.”