Het verhaal van Willem

‘Menso Alting wil een school van betekenis zijn’
Willem de Jong is docent Maatschappelijke Zorg. Hij heeft jarenlange ervaring in het werkveld opgedaan. “Ik put uit eigen ervaring en kan hierdoor de praktijk dichtbij de student brengen”, zegt Willem. Wat is Willems drijfveer? En wat is er mooi aan het docentschap? We vragen het hem.

Waarom werk je op Menso Alting?

Zes jaar geleden begon ik hier als docent. Ik koos bewust voor een uitgesproken christelijke school, waar ook niet gelovigen welkom zijn. Hier is openheid over het geloof in God: over hoe we geroerd kunnen zijn door God, maar ook over de twijfels en vragen die we hebben. Het boeit me om te zien hoe studenten zoekend zijn. Daarbij maken ze soms treffende keuzes, anders dan ik vroeger deed. Hierin leer ik van de studenten.

Welke vakken geef je?
Sport en spel, methodisch werken, coaching en vergadertechnieken… En nog meer. Hiervoor werkte ik in verschillende (zorg)organisaties. Bij bijna alle vakken die ik geef, put ik dus uit eigen ervaring. Hierdoor breng ik de praktijk dichtbij de student.

Wat vind je mooi aan het vak?
Ik werk graag met mensen. Of het nu mensen zijn die begeleiding nodig hebben of studenten: ik wil er voor ze zijn. Studenten die kiezen voor Maatschappelijke Zorg, hebben van nature al iets met mensen. Op Menso Alting laten we tot bloei komen wat al bij hen aanwezig is. Het is voor mij een feestje om studenten op te zoeken op hun stageplek. Dan zie ik ze in hun optimale kracht. Hierin speel ik een rol èn draag ik indirect iets bij aan zorgvragers. Dat geeft een voldaan gevoel.

Hoe ben je als docent?
Studenten lopen soms wel tegen mij aan. Ik vind het een uitdaging om studenten de gevolgen van hun eigen keuzes te laten ervaren. Aan de andere kant weten studenten ook dat ze bij mij terecht kunnen met hun verhaal. Of het nu gaat om een probleem op stage of ernstige situatie thuis.
 
Hoe omschrijf jij Menso Alting?
Menso Alting wil een school van betekenis zijn: voor de student en de maatschappij. Studenten die meer begeleiding nodig hebben, kunnen dat hier krijgen, de lijntjes zijn kort. Op grotere scholen verdwijnen ze misschien in de massa en zakken ze door het ijs.

We proberen ook oog te hebben voor de mensen om ons heen. Tijdens een kookles leerden studenten een maaltijd bereiden. Deze maaltijd gingen de studenten niet zelf opeten. Ze bezorgden het eten bij mensen die het niet breed hebben. Door dit soort initiatieven zijn we van betekenis. We zouden dit veel vaker kunnen doen, maar het begin is er.

groet,

Willem