Starten met het mbo op je eigen vertrouwde middelbare school

Zestien leerlingen van het Nuborgh College Oostenlicht in Elburg starten op donderdag 2 september aan een nieuwe doorlopende leerroute. In samenwerking met mbo Menso Alting uit Zwolle gaan ze op hun vertrouwde middelbare school aan de slag met een opleiding op mbo-niveau 2. De directeuren van beide scholen, teamleiders en docenten hebben de studenten tijdens de startbijeenkomst op hun eerste lesdag welkom geheten.

Een soepele overgang en invloed op het eigen leerproces
Met deze doorlopende leerroutes vmbo-basis naar mbo-niveau 2 van mbo Menso Alting kunnen leerlingen, zonder overgang, toewerken naar een startkwalificatie of mbo-opleiding die nauw aansluit bij de regionale arbeidsmarkt. De studenten staan centraal met speciale aandacht voor jongeren in kwetsbare posities. Binnen deze leerroutes krijgen studenten de mogelijkheid om betekenisvolle praktijkervaringen op te doen, invloed uit te oefenen op het eigen leerproces en een loopbaangerichte dialoog aan te gaan over leerervaringen.

Wilco Leeflang, directeur van Nuborgh College Oostenlicht, benadrukt hoe belangrijk hij die dialoog vindt. Hij drukt de studenten op het hart om het vooral aan te geven als ze andere dingen willen leren. ‘Daarmee beïnvloed je tenslotte je eigen leerervaring.’ Daar is Bert Veuger, directeur mbo Menso Alting, het helemaal mee eens. ‘We waarderen eerlijkheid. Je hoeft niet altijd te weten hoe het zit. Ik daag jullie uit om vooral te benoemen wat je niet weet zodat je vanuit daar verder kunt leren.’

Afstemmen op individuele behoeften
‘In de toekomst willen we leerlingen bovendien stimuleren om zich al in het derde leerjaar van het vmbo te oriënteren op hun leerroute’, gaat Bert verder. ‘Zo blijven ze in dezelfde groep, weten de docenten precies wat ze al gedaan hebben en hoeven ze dingen niet opnieuw te leren.’ ‘We willen het de studenten zo makkelijk mogelijk maken’, voegt Wilco toe.

‘Dat is ook de kracht van deze leerroute’, vindt Alfred Dijkslag, één van de docenten die de studenten les gaat geven. ‘Inhoudelijk stemmen we de route volledig af op wat de studenten al hebben geleerd. We kijken meer naar waar hun individuele behoeften liggen en leggen de nadruk op datgene waar ze tegenaan lopen. Bevalt een stage bijvoorbeeld niet? Dan kijken we of iemand na een half jaar kan overstappen naar een andere plek. Het is een heel flexibel traject. Daarom kan het zomaar zijn dat de opleiding niet de reguliere twee jaar duurt, maar juist korter of langer.’

Dat is één van de redenen waarom de studenten dit traject graag volgen. Nikki Blaauw wil bijvoorbeeld graag doorleren nadat ze niveau 2 heeft afgerond. Met deze leerroute heeft ze de mogelijkheid om haar startkwalificatie versneld te halen. Dat geldt ook voor Frederike van het Ende. ‘Daarbij is natuurlijk alles vertrouwd hier’, vertelt Frederike. ‘We kennen alles al. En onze docenten kijken naar wat we nog moeten leren, waardoor we geen stof krijgen die we al hebben gehad. Heel fijn.’