30 studenten starten online hun BrainBoost-avontuur

Het excellentieprogramma BrainBoost is afgelopen donderdag online van start gegaan met een groep van dertig nieuwe studenten. Naast het kennismaken volgde een online escaperoom.

Het doel van de escaperoom was niet zozeer winnen of de uitgang halen. Het was vooral een middel om te werken aan verschillende doelen die centraal staan in het BrainBoost-programma: grip krijgen (op een lastige opdracht), samenwerken, denken in meer mogelijkheden/oplossingen, hardop denken en feedback ontvangen en toepassen. 
Bij BrainBoost werken de studenten altijd vanuit doe-opdrachten; werken met hoofd, hart en handen. Denken, leren en doen gaan heel goed hand in hand en de escaperoom gaf veel mogelijkheden voor de docenten om te coachen on the job.
 
Fase 1: multidisciplinair werken
De komende weken gaan de studenten op de donderdagmiddagen, door middel van praktische opdrachten, onder andere kennismaken met de Growth Mindset (van Carol Dweck), de Learning Pit (van James Nottingham) en methodisch werken. 
Uiteindelijk gaan ze in multidisciplinaire groepen werken aan een opdracht waarin ‘iets in de toekomst’ centraal staat en wat, naast alle eerdergenoemde vaardigheden, ook iets gaat vragen van hun creativiteit, kritisch denken en onderzoekvaardigheden. 
Deze eerste fase van BrainBoost wordt uiteindelijk afgesloten met presentaties. ‘De verwachting is dat we al dit opdrachten online moeten aanbieden. Zodra het mogelijk is willen we wel graag (ook) weer ‘live’ bijeenkomsten organiseren’, aldus Erik Raterink, een van de vijf BrainBoost-coaches.
 
Fase 2: excellente leermomenten
Erik: ‘Na fase 1 kan de student kiezen voor fase 2. Hierin wordt in (nieuwe) multidisciplinaire teams gewerkt aan échte opdrachten van échte opdrachtgevers. Voor bedrijven en organisaties met een ‘probleem’ of met een innovatieve vraag, gaan studenten aan de gang als ‘denktank’ om te komen tot oplossingen. Vanuit het verleden weten we dat – als alle beoefende vaardigheden worden ingezet – BrainBoost-studenten met mooie, praktische, out-of-the-box-oplossingen komen waar de opdrachtgevers veel waarde aan hechten.’
Internationalisering is ook een vast onderdeel in fase 2, tot nu toe altijd met een stap(je) over de grens, maar in dit digitale tijdperk zijn er ook andere mogelijkheden. Het BrainBoost-team denkt al vooruit: ‘Wellicht kunnen we deze keer buitenlandse opdrachtgevers bereid vinden om aan ons programma mee te werken. Maar misschien mogen we in het voorjaar ook wel weer “naar buiten”.’
Erik vervolgt: ‘Wat de maatregelen ook zullen zijn, we bieden het hele programma aan, ook als dat in digitale vorm moet. Het vergt wat aanpassingen, maar ook online zijn er heel veel mogelijkheden en excellente leermomenten te creëren!’
Brainboost is een excellentieprogramma waar studenten zich voor op kunnen geven om zich extra te ontwikkelen binnen mbo Menso Alting.