• excursie Rotterdam

30 mei om 10:03 uur

Rotterdam 22 mei t/m 24 mei 2017

Door Marlinda Groothuis, tweedejaarsstudent secretarieel

Om kwart over 9 stonden de tweedejaarsstudenten economie op station Zwolle te wachten voor de driedaagse excursie naar Rotterdam.De docenten van het Menso Alting hielden de presentie bij en om kwart voor 10 waren we good to go.Bepakt en bezakt liepen we met een grote groep naar de trein en we bereidden ons allemaal voor op een lange treinreis van ongeveer anderhalf uur. Allemaal nog wat duf, maar vooral benieuwd naar wat ons allemaal te wachten stond.

Feyenoord

Station Rotterdam! Weer alle koffertjes tevoorschijn, toerist in eigen land. Een gekrioel van mensen, overal tramsporen die kriskras over de weg liepen. Een beleving op zich!

Na een korte wandeling waren we er: Hostel King Kong. Een gezellig ogend gebouw met leuke kamers.

We hadden niet lang om alles goed te bekijken, activiteit één ging van start. We volgen nu de groep secretarieel, de groep waar ik bij hoorde. Lopend gingen we richting het Douane- en Belastingmuseum. Een korte rondleiding met uitleg vulde de tijd. De Miljoenennota en wat geschiedenis over de belasting, eindigde met ervaringen bij de Douane.

Na deze bult aan informatie was het Feyenoord tijd! In de Kuip kregen wij een rondleiding door de Skyboxen, langs de lijn en in de gastenkleedkamer. Allemaal verteld door een trotse Rotterdammer en Feyenoord fan. Natuurlijk is niet iedereen van onze school zo gek op Feyenoord.

SS Rotterdam

De tweede dag was intensief. De ochtend begon met een lekker ontbijt. Een gekookt eitje en croissants werden weggespoeld met jus ‘d orange of koffie. Daarna was het heerlijk uitwaaien op een rondvaartboot. Met aardig wat wind voeren we door de haven waar de kade bedekt was met grote containers die op de schepen geladen werden. De meeste studenten ging beneden zitten, waar het wat warmer was en windstil.

Na een uur over het water te hebben gevaren, was er een middag voor onszelf. Met twee andere studenten heb ik mijn tijd besteed in Donner, een grote boekenwinkel. Een overvloed aan wat je maar bedenken kan om te lezen.

Aan het einde van de dag was het tijd voor de SS Rotterdam. Een rondleiding op een groot schip, één van de laatste twee stoomschepen die in zijn tijd gebouwd was en nog niet was vernietigd. Nu dient het als hotel en werden er congressen gehouden.

De dag was nog niet voorbij. Het werd vervolgd met een etentje bij Apartt met als toetje een bezoek aan de Euromast. Een mooi uitzicht was het resultaat.

Fietsen

Dag drie was de afsluiting. Een fietstocht, als slingerend door Rotterdam. Over de Erasmusbrug, langs de grote kerk, lang tramrails en heel veel stoplichten. Onderweg zijn we gestopt bij een Moskee. Een rondleiding door een naar chloor ruikende Moskee was de laatste activiteit. Op onze sokken liepen we door de verschillende ruimten.

Eenmaal terug bij het station, haalden we onze spullen op bij het Hostel. Op eigen gelegenheid reisden we terug. Allemaal moe, voldaan en vol met nieuwe ervaringen.

Het was een geweldige week!